δεν τα καταλαβαίνεις ποτέ.
Απλά τα συνηθίζεις".
Φρικτή διαπίστωση μαθητή.
Κοιτάζοντας την τόσο μισητή μου Άλγεβρα
- παιδί της θεωρίας βλέπεις - είδα πολλά.
Μια πρόσθεση διατεταγμένων δακρύων.
Μια αφαίρεση κάποιων παλιών εγκαυμάτων.
Πολλαπλασιασμό από τη γη στα σύννεφα
κι απο κει στ΄ άστρα.
Ή την αφαίρεση κάτι φόβων παιδικών
που κουβαλώ από βρέφος ....
Κωνσταντίνος Δελιόπουλος 16 ετών
Από τον διαγωνισμό παιδικής ποίησης της εφημερίδα Καθημερινή , 1 Ιουλίου 2001.
- BERTRAND RUSSEL
Στα σχολικά βιβλία τα μαθηματικά παρουσιάζονται σαν μια σειρά τεχνικών διαδικασιών χωρίς νόημα.
M. Kline
" H εκπαίδευση δεν είναι το γέμισμα ενός κουβά , αλλά το άναμμα μιας φλόγας ".
William Batler Yeats . Ιρλανδός ποιητής.
-- Δάσκαλε δείξε μου το δρόμο.
-- Είναι στα πόδια σου!
"Μια από τις μεγάλες παρανοήσεις σχετικά με τα μαθηματικά την οποία διαπράττουμε στις τάξεις μας είναι ότι ο δάσκαλος φαίνεται πάντα να γνωρίζει την απάντηση σε οποιοδήποτε πρόβλημα το οποίο συζητιέται."
Leon Henkin
" Το λάθος στα μαθηματικά δεν είναι άγνοια του μαθητή. Αντίθετα είναι μια σταθερά παγιωμένη γνώση έστω και λανθασμένη. Μια γνώση που επιμένει και αντιστέκεται".
" Το λάθος είναι χρήσιμο παιδαγωγικό εργαλείο. Ας μην ξεχνάμε ότι από λάθος ανακαλύφθηκε η Αμερική. Το ευτυχές λάθος του Κολόμβου!".
Lacatos
" Σκέφτομαι συνέχεια για μήνες και για χρόνια. Τις 99 φορές το συμπέρασμα είναι λάθος. Την εκατοστή είναι σωστό ".
Αλβέρτος Αϊστάιν ( 1879 - 1955).
" Όταν ακούω μαθηματικά τα ξεχνάω , όταν κάνω μαθηματικά μαθαίνω"
Κινέζικο ρητό.
( Learning by doing , που λένε και οι Άγγλοι).
" Κάνε ένα σχέδιο για να λύσεις ένα μαθηματικό πρόβλημα".
Polya
Eδώ υπάρχουν στοιχεία διδακτικής των
μαθηματικών και προτάσεις διδασκαλίας.
Θέματα εφαρμοσμένης διδακτικής.
Α΄ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ-ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
1. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΘΕΣΗ ΡΗΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ
Εισαγωγική δραστηριότητα 1
Η Ελένη πήγε στον μπακάλη με ένα δεκάευρο για να αγοράσει 2 τετράδια προς 4 ευρώ το ένα και ένα σετ χάρακες των 6 ευρώ. Πόσα ρέστα πήρε;
Λύση : Βρισκόμαστε στην παράδοξη αφαίρεση 10 - 12. Οι μαθητές κατανοούν ότι η Ελένη είναι χρεώστης 2 ευρώ. Οδηγούμαστε έτσι μέσα από πρόβλημα καθημερινής ζωής στην πράξη 10-12=-2 . Το - δηλώνει το χρέος.
Δραστηριότητα 2
Ο Νίκος βρίσκεται στο αμάξι του πατέρα του που κινείται επιστρέφοντας σπίτι.Βιάζεται να επιστρέψει γιατί στην τηλεόραση ΄προβάλλεται ο αγώνας μπάσκετ μεταξύ ΑΡΗ - ΠΑΟΚ.Φτάνονας σπίτι προλαβαίνει μόνο τα στατιστικά του αγώνα και όχι τον τελικό νικητή ή το σκορ.
ο Άρης λοιπόν πέτυχε δύο βολές ενός πόντου περισσότερες από τον ΠΑΟΚ , τρία δίποντα λιγότερα και ένα τρίποντο περισσότερο. Ποια ομάδα νίκησε και με πόσους πόντους διαφορά;
Λύση : Οι πόντοι του Άρη σε σχέση με αυτούς του ΠΑΟΚ είναι : +2 - 3*2 + 1.3 = 2 -6+3 = -4 =3 =-1
Άρα έχασε ο Άρης με έναν πόντο διαφορά.
3. ΓΙΑΤΙ Ο ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟΣ
ΠΡΟΗΓΕΙΤΑΙ ΤΗΣ ΠΡΟΣΘΕΣΗΣ;
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ.
Ο Κώστας αγόρασε δύο μολύβια προς 1,5 ευρώ το ένα και 3 τετράδια προς 2 ευρώ το ένα. Πόσα χρήματα πλήρωσε;
Λύση : Αξία μολυβιών = 2 * 1,5 = 3 ευρώ
Αξία τετραδίων = 3 *2 = 6 ευρώ
συνολική αξία = 3 + 6 = 9
Στο παρακάτω πρόβλημα φαίνεται ότι ο πολλαπλασιασμός προηγείται. Αυτό φαίνεται μάλιστα καλύτερα αν την συνολική αξία την γράφαμε : 2* 1,5 + 3 * 2, οπότε πρέπει να λύσουμε ως εξής : 2* 1,5 + 3 * 2 = 3 + 6 = 9. Προηγείται δηλαδή ο πολλαπλασιασμός γιατί πρώτα πρέπει να βρούμε την αξία των μολυβιών και των τετραδίων. Η συνολική αξία που απαιτεί πρόσθεση ( σούμα ) γίνεται στο τέλος.
4. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΔΥΜΑΜΗ
1. Σε μια λίμνη υπάρχει ένα νούφαρο μήκους 2 cm .Κάθε μέρα διπλασιάζει το μήκος του. Να καταγράψετε τα μήκη του νούφαρου στη διάρκεια των πρώτων 5 ημερών:
Λύση : 1η μέρα : 2 cm
2η μέρα : 2 * 2 cm
3η μέρα : 2 * 2 * 2 cm
4η μέρα : 2 * 2 * 2 * 2 cm
5η μέρα : 2 * 2 * 2 * 2 * 2
ΑΛΛΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
2. Ένα σχολείο έχει 6 αίθουσες. Κάθε αίθουσα έχει 6 παράθυρα. Κάθε παράθυρο έχει 6 τζάμια. Πόσα τζάμια υπάρχουν στο σχολείο;
3. ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΡΧΑΙΑΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ
Σε καθένα από 7 σπίτια ζουν 7 γάτες. Κάθε γάτα τρώει 7 ποντίκια. Κάθε ποντίκι τρώει 7 στάχυα. Κάθε στάχυ γεμίζει 7 δοχεία. Πόσα δοχεία χρειαζόμαστε;
4. ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΡΧΑΙΑΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ
Ένας άντρας έχει 7 συζύγους. Κάθε σύζυγος έχει 7 σάκκους.
Κάθε σάκκος έχει γάτες. Κάθε γάτα έχει 7 γατάκια. Πόσοι είναι οι σάκκοι , οι γάτες και τα γατάκια;
5. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Το ίδιο πρόβλημα μπορεί να παρουσιαστεί με ποτάμι αντί για θάλασσα και εγκατάσταση καγιάκ αντί για beach βόλεϋ
6. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΕΙΨΗ
Απάντηση : Η θέση Γ ανήκει στην έλλειψη με εστίες τα Α , Β και ΓΑ + ΓΒ = 2α= 15.
Σχόλιο : Η παρουσίαση μπορεί να γίνει στο SKETCHPAD . Επικολλούμε μια εικόνα ενός χάρτη στην οθόνη του προγράμματος. Σημειώνουμε δύο σημεία Α , Β στις θέσεις των πόλεων. Μπορούμε να δημιουργήσουμε με σχεδίαση ίχνους έλλειψη με εστίες τα Α , Β. Τα σημεία της έλλειψης έχουν σταθερό άθροισμα αποστάσεων από τα Α και Β. αποτελούν λύση του προβλήματος.
7. ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΑΣ
ΩΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ ΤΕΤΡΑΓΩΝΩΝ
Ένας τηλεφωνικός κατάλογος μια πόλης περιέχει 9.991 ονόματα ανθρώπων σε λιγότερες από 100 σελίδες. Πόσες σελίδες έχει ο κατάλογος και πόσα ανόματα περιέχονται ανά σελίδα;
Απάντηση: 9991 = 10000 - 9 = 1002 -32 (τα δυάρια είναι εκθέτες). = ( 100 +3 ) ( 100 - 3 ) = 103 χ 97.
Άρα υπάρχουν 97 σελίδες και 103 ονόματα ανά σελίδα.
8. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
ΣΤΗΝ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟ
Μία σκάλα έχει το πρώτο σκαλοπάτι σε ύψος 20 εκατοστών από το έδαφος. Το κάθε επιπλέον σκαλοπάτι έχει ύψος 30 εκατοστά. Πόσο απέχουν από το έδαφος το δεύτερο , το τρίτο , το τέταρτο κλπ σκαλοπάτι;
Απάντηση : το δεύτερο = 20 +30 = 50cm
το τρίτο = 50 + 30 = 80 κ.λ.π.
Πρόκειται για αριθμητική πρόοδο με πρώτο όρο 20 και διαφορά 30.
9. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΑ ΔΙΑΝΥΣΜΑΤΑ
Α. ΟΡΙΣΜΟΣ
Δραστηριότητα 1 : Σχεδιάζουμε σε μια ευθεία γραμμή ένα σπιτάκι που παριστάνει το σπίτι του μικρού Νικόλα και πιο πέρα το σχολείο του. Το πρωί ο Νικόλας κατευθύνεται από το σπίτι στο σχολείο. το μεσημέρι αντίστροφα από το σχολείο στο σπίτι. Τι ομοιότητες και τι διαφορές έχουν οι δύο διαδρομές;
Απάντηση: Αναδεικνύεται ότι οι δυο διαδρομές αφορούν το ίδιο ευθύγραμμο τμήμα , την ίδια απόσταση. Η διαφορά βρίσκεται στον προσανατολισμό ( φορά). Έτσι εισάγουμε το διάνυσμα ως προσανατολισμένο ευθύγραμμο τμήμα.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΑΝΥΣΜΑΤΟΣ
Δραστηριότητα 2: Οι μαθητές ενός γυμνασίου είναι παρατεταγμένοι σε τριάδες στο μάθημα της γυμναστικής.
α. Ο καθηγητής δίνει το παράγγελμα : κινηθείτε . Είναι αρκετός . Τι λείπει;
β. Αν δώσει το παράγγελμα : κινηθειτε εμπρός τι είδους κινήσεις παρατηρείτε;
Απάντηση : α. Εδώ φαίνεται το έλλειμμα ορισμού διεύθυνσης κίνησης.
β. Παρατηρούμε ότι στο παράγγελμα εμπρός που ορίζει μία διεύθυνση κίνησης οι μαθητές κινήθηκαν ή στην ίδια ευθεία ( όσοι βρίσονται στην ίδια στήλη ) ή σε παράλληλες ευθείες ( μαθητές διαφορετικών στηλών) . Η κίνηση στην ίδια ή παράλληλη ευθεία γίνεται και στα παραγγέλματα αριστερά , δεξιά, πίσω. Κατανοείται έτσι γιατί ως διεύθυνση διανύσματος ορίζουμε τον φορέα του αλλά και κάθε παράλληλή του ευθεία.
ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΔΙΑΔΟΧΙΚΩΝ ΔΙΑΝΥΣΜΑΤΩΝ
Δραστηριότητα 3 : Τρεις πόλεις Α, Β , Γ σχηματίζουν τρίγωνο. Ο Δημήτρης κινείται από την Α στην Β και κατόπιν στην Γ. Ο Κώστας πηγαίνει απευθείας από την Α στη Γ. Τι ομοιότητες βλέπετε στις δύο διαδρομές.
Απάντηση : Κοινή αφετηρία και κοινός προορισμός. Δικαιολογείται έτσι εμπειρικά η διανυσματική πρόσθεση :
---> ---> --->
ΑΒ + ΒΓ = ΑΓ
10. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΙΣ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Πότε είναι συμφερότερο να χρησμοποιούμε τα κίτρινα και πότε τα κόκκινα ταξί;
Απάντηση : κίτρινα ταξί y= 0,4x ( x = χιλιόμετρα , y = τιμή )
κόκκινα : y = 0,35x+0,7.Κάνοντας γραφικές παραστάσεις των δύο συναρτήσεων σε πρόγραμμα Sketchpad παρατηρούμε ότι για χ=14 οι γ.π τέμνονται.Επιπλέον για χ<14 η y = 0,4x βρίσκεται κάτω από την y = 0,35x+0,7 , ενώ για χ>14 γίνεται το αντίστροφο. Έτσι μπορούμε να πούμε ότι για αποστάσεις μικρότερες των 14 χιλιομέτρων συμφέρει να πάρουμε τα κίτρινα ταξί ενώ για κινήσεις πάνω από 14 km συμφέρουν τα κόκκινα.
Km | 1 | 3 | 5 | 14 | 15 | 16 |
τιμή (Α) | 0,4 | 1,2 | 2 | 5,6 | 6 | 6,4 |
τιμή (Β | 1,05 | 1,75 | 2,45 | 5,6 | 5,95 | 6,3 |
11. Πρόβλημα καθημερινής ζωής στα ποσοστά.
12. ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΟ ΘΕΩΡΗΜΑ ΤΟΥ ROLLE.
ΠΡΟΒΛΗΜΑ :Οι πρόποδες δύο βουνών βρίσκονται σε ευθεία παράλληλη προς την επιφάνεια της θάλασσας. Ένας ορειβάτης ξεκινά από τους πρόποδες του πρώτου βουνού και αναριχάται και στα δύο βουνά. Να δικαιολογήσετε γιατι να κινηθεί κάποτε σε δόμο παράλληλο προς την επιφάνεια της θάλασσας.
13. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΟΥ ΦΡΑΠΕ
ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΟ ΘΕΩΡΗΜΑ ΤΟΥ ΘΑΛΗ
ΠΡΟΒΛΗΜΑ : Ένα ποτήρι ύψους 14cm περιέχει φραπέ μέχρι ύψους 6cm. To καλαμάκι μήκους 16cm βρίσκεται στο ποτήρι όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. Πόσα εκατοστά από το καλαμάκι είναι βυθισμένο στον καφέ;
Στις σκανδιναβικές χώρες π.χ στην Νορβηγία χρησιμοποιούν το παρακάτω ρεαλιστικό μοντέλο για την αισθητοποίηση των παράλληλων ευθειών. Δίνουν την εικόνα του σκιέρ που φορώντας τα χιονοπέδιλά του κάνει σκι. Τα χιονοπέδιδα αποτυπώνουν παράλληλες ευθείες καθώς ο σκιέρ διασχίζει τη πίστα. Μοιάζει μάλιστα να προσπαθεί να αποδείξει ότι οι γραμμές αυτές που αποτυπώνονται κάποτε θα συναντηθούν. Σαν να είναι αυτός ο σκοπός του παιχνιδιού. Όσο όμως κι αν προσπαθεί τίποτα δεν καταφέρνει. Τι μάταιος σκοπός αλήθεια!
Έχει επισημανθεί η αξία της χρήσης μοντέλων από την πραγματική ζωή στην κατανόηση μαθηματικών εννοιών. Ας δούμε μερικά παραδείγματα.
1. ΜΝΗΜΟΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗ
ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΠΡΟΣΗΜΩΝ
ΣΤΟΝ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΜΟ.
Έστω δύο ποδοσφαιρικές ομάδες . Ας υποθέσουμε ότι το πρόσημο + παριστάνει έναν συμπαίκτη μου και το - έναν αντίπαλό μου.
Τότε : + * - = -
( ο συμπαίκτης του αντιπάλου μου = αντίπαλος).
- * + = -
( ο αντίπαλος του συμπαίκτη μου = αντίπαλος )
+ * + = +
( ο συμπαίκτης του συμπαίκτη μου = συμπαίκτης ).
- * - = +
( ο αντίπαλος του αντιπάλου μου = συμπαίκτης μου )
2. Α΄ Η ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΣΤΕΡΩΝΑ
ΣΤΑ ΒΕΛΟΕΙΔΗ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΥΝΑΡΤΗΣΕΩΝ.
Για να καταλάβουμε πότε ένα βελοειδές διάγραμμα παριστάνει συνάρτηση και πότε όχι :
Ας παρομοιάσουμε τα στοιχεία του πρώτου συνόλου Α με περιστέρια και τα στοιχεία του δεύτερου με τις φωλιές τους.
Βασικές λογικές αρχές για να αντιστοιχίσουμε με βέλη τα περιστέρια με τις φωλιές είναι :
1. Δεν μπορεί να υπάρχει περισευούμενο περιστέρι χωρίς φωλιά.
2. Δεν μπορεί ένα περιστέρι να αντιστοιχεί σε δυο φωλιές. Το αντίστροφο μπορεί να συμβαίνει , δηλαδή δυο περιστέρια να μοιράζονται την ίδια φωλιά ( συνάρτηση μη "1- 1" ).
Το ίδιο μοντέλο μπορεί να χρησιμοποιηθεί αν αντί για περιστέρια και φωλιές θεωρήσουμε αντιστοιχία : ονομάτων ανθρώπων με τις πόλεις καταγωγής τους. ( Δεν υπάρχει άνθρωπος χωρίς πόλη που γεννήθηκε , ούτε είναι δυνατό να γεννήθηκε σε δυο πόλεις. Αντίθετα γίνεται δύο άνθρωποι να γεννήθηκαν στην ίδια πόλη).
Β΄ Η ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ ΩΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ
Η συνάρτηση μπορεί να παρομοιαστεί επίσης με μια μαθηματική μηχανή με δύο εξαρτήματα. Το πεδίο ορισμού και τον τύπο. Διαθέτει επίσης δύο μονάδες μία εισόδου και μία εξόδου.
Από την είσοδο μπαίνει το χ. Η μηχανή ελέγχει ( με το πεδίο ορισμού) αν το χ ανήκει σε αυτό. Αν όχι δεν το δέχεται μέσα. Αν ανήκει μπαίνει και κάνοντας πράξεις στον τύπο βρίσκει το αντίστοιχο f(x) = y . Oπότε εξέρχεται το αντίστοιχο y.
Το μοντέλο αυτό της συνάρτησης ως μαθηματικής μηχανής μπορεί να βοηθήσει επίσης και στην κατανόηση της σύνθεσης συναρτήσεων f o g.
3. " Ο ΝΟΜΟΣ ΤΩΝ ΦΟΥΝΤΟΥΚΙΩΝ"
ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΩΓΗ ΟΜΟΙΩΝ ΟΡΩΝ
Έστω x = φουντούκι. Τότε ισχύει ο παρακάτω κανόνας των φουντουκιών :
3 φουντούκια + 2 φουντούκια = 5 φουντούκια
3 x + 2 x = 5 x
Πιο συνοπτικά : 3x + 2x = 5x
Αν τώρα θεωρήσουμε ως y = καρύδια
2 φουντούκια + 3 καρύδια = ;
2x+ 3y δεν απλοποιείται.
Γ΄ ΧΡΗΣΗ Η /Υ ΣΤΗΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ.
x | -3 | -2 | -1 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
x2 -5x+ 4 | 28 | 18 | 10 | 4 | 0 | -2 | -2 | 0 | 4 | 10 | 18 | 28 |
α | β | 2αβ | α2 +β 2 | (α+β)2 | α2 +2αβ+β2 |
1 | 2 | 4 | 5 | 9 | 9 |
2 | 3 | 12 | 13 | 25 | 25 |
4 | 7 | 56 | 65 | 121 | 121 |
5 | 9 | 90 | 106 | 196 | 196 |
6 | 1 | 12 | 37 | 49 | 49 |
11 | 12 | 264 | 265 | 529 | 529 |
23 | 78 | 3588 | 6613 | 10201 | 10201 |
32 | 67 | 4288 | 5513 | 9801 | 9801 |
α | β | γ | α(β+γ) | αβ +αγ |
1 | 3 | 6 | 9 | 9 |
2 | 5 | 7 | 24 | 24 |
7 | 5 | 3 | 56 | 56 |
12 | 8 | 34 | 504 | 504 |
22 | 5 | 19 | 528 | 528 |
45 | 56 | 82 | 6210 | 6210 |
Ε. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΥΠΟΛΟΓΙΩΝ.
χ | lnx |
0 | |
1 | 0 |
2 | 0,69 |
3 | 1,1 |
4 | 1,39 |
5 | 1,61 |
6 | 1,79 |
7 | 1,95 |
8 | 2,08 |
9 | 2,2 |
10 | 2,3 |
11 | 2,4 |
12 | 2,48 |
13 | 2,56 |
14 | 2,64 |
15 | 2,71 |
2. H ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΙΝΤΕRΝΕΤ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ.
Ζητάμε από τους μαθητές να ανοίξουν τα προσωπικά τους laptop. Πρέπει επίσης να υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης με το διαδίκτυο. Η εργασία μπορεί να γίνει και στο εργαστήριο πληροφορικής. Οι μαθητές χωρίζονται σε τετραμελείς ομάδες. Κάθε ομάδα έχει σα σκοπό την εκπόνηση μιας εργασίας σχετικής με κάποιο θέμα της ιστορίας των μαθηματικών που αφορά την διδακτική ενότητα που βρίσκονται. Η α΄ομάδα για παράδειγμα θα ασχοληθεί με βιογραφικά στοιχεία του Πυθαγόρα . Η β΄ ομάδα με την ιστορική αναζήτηση των ψηφίων του αριθμού π , η γ΄ ομάδα με την ιστορική εξέλιξη του υπολογισμού του μήκους ενός κύκλου κ.οκ. Ο διδάσκων δίνει πληθώρα ιστοσελίδων από όπου οι μαθητές αντλούν στοιχεία και φέρενει στην τάξη βιβλία για αξιοποίηση από τους μαθητές.
3. POWER POINT ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ.
Το πρόγραμμα Power Point μπορεί να χρησιμοποιηθεί με βιντεοπροβολή στον πίνακα. Το κέρδος μιας τέτοιας παρουσίασης είναι ότι η εικόνα που παρέχει το πρόγραμμα οπτικοποιεί το μάθημα και το κάνει ελκυστικό. Ειδικά σε μαθήματα που η εικονική αναπαράσταση είναι απαίτηση της διδακτικής ( π.χ στη δισκαλία προβλημάτων με εξισώσεις ή ρεαλιστικά προβλήματα ) το Power Point προσφέρει πολλές υπηρεσίες.Οι εναλλαγές εικόνας , χρωμάτων και ήχου αλλάζουν τη δομή του μαθήματος. Η σχέση όμως με τον μαθητή δεν περιορίζεται σε παθητικό ρόλο.Δίνεται η δυνατότητα στο μαθητή να σηκωθεί στον πίνακα να γράψει πάνω στην φωτισμένη από τον βιντεοπροβολέα οθόνη του πίνακα. Να λύσει μια άσκηση , που αναγράφεται η εκφώνησή της , να συμπληρώσει τα κενά των ερωτήσεων κατανόησης του βιβλίου που προβάλλεται ή του καθηγητή που τα δημιούργησε. Ακόμη μπορεί να δοθεί έντυπο φύλλο εργασίας που αρχικά το δουλεύει ατομικά ή ομαδικά. Στη συνέχεια το φύλλο εργασίας προβάλλεται ηλεκτρονικά στον πίνακα και ο μαθητής το συμπλρώνει στον πίνακα.Ας δούμε μερικές διαφάνειες από μαθήματα στην τάξη με χρήση διαφανειών Power Point :
1. Στην διαιρετότητα φυσικών αριθμών α΄ γυμνασίου.
2. Στην επίλυση προβλημάτων με εξισώσεις α΄γυμνασίου.
3. Στην παραγοντοποίηση γ΄γυμνασίου - α΄ λυκείου.
4. Στις παραμετρικές εξισώσεις α΄ λυκείου.
Παράδειγμα 2.
Επικολούμε ένα χάρτη. Βρίσκουμε και σημειώνουμε σημεία στις θέσεις δύο πόλεων Κατασκευάζουμε κύκλους με κέντρα τις πόλεις και διαφορετικές ακτίνες. Αναζητούμε έτσι τις πόλεις που απέχουν συκγεκριμένη απόσταση από αυτές. Δραστηριότητα για το ορισμό του κύκλου. Αναζητώντας τώρα πόλεις που ισαπέχουν από τις δύο πόλεις καυτασκευάζουμε ίσους κύκλους με κέντρα τις πόλεις. Αναζητούμε τα κοινά σημεία των κύκλων. Οδηγούμαστε στην γνωστή κατασκευή μεσοκαθέτου με κανόνα και διαβήτη.
Παράδειγμα 3.
Επικολλώντας ένα φυσικό τοπίο που περιέχει θάλλασσα και επικολλώντας δύο σπιτάκια για κατασκηνώσεις μπορούμε να κάνουμε το πρόβλημα 8 ( Βλέπε παραπάνω) για τη διδασκαλία της μεσοκαθέτου. Επικολλώντας τώρα πάλι χάρτη και σημειώνονατς δύο πόλεις μπορεί αν γίνει παρουσίαση του προβλήματος 10 για την έλλειψη.
( ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ).
1. ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ
2. ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΑΝΑΛΟΓΙΑΣ
( ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΜΠΟΔΙΟ ).
Είναι διαπιστωμένο ότι οι μαθητές πετυχαίνουν στην εφαρμογή τεχνικών μεθόδων επίλυσης προβλημάτων ανάλογων ποσών. Δεν πετυχαίνουν όμως στην εννοιολογική κατανόηση της αναλογίας και έτσι αστοχούν στην διάκριση ενός αναλογικoύ προβλήματος από ένα μη-αναλογικό. άμεση συνέπεια είναι να εφαρμόζουν αναλογίες σε προβλήματα που φαινομενικά μοιάζουν με αναλογικά χωρίς να είναι ( ψευδαίσθηση αναλογίας) . Το παρακάτω πρόβλημα βοηθά στον τομέα της θεραπείας αυτού του φαινομένου.
Δραστηριότητα 1 : Ένα πουκάμισο στεγνώνει σε 25 λεπτά αν εκτεθεί στον ήλιο. Σε πόσα λεπτά θα στεγνώσουν 3 ίδια πουκάμισα αν εκτεθούν σε ακριβώς ανάλογες συνθήκες με το πρώτο;
Δυσκολότερο αλλά παρόμοιο είναι και το πρόβλημα :
Δραστηριότητα 2: Αν με ένα κυλινδρικό κουτί χρώμα βάφουμε ένα δωμάτιο , με ένα άλλο κυλινδρικό κουτί τριπλασίων διαστάσεων πόσα δωμάτια μπορούμε να βάψουμε;
Παρατήρηση : Τριπλάσια ακτίνα βάσης και τριπλάσιο ύψος δεν συνεπάγεται τριπλάσιο όγκο αλλά 27 φορές μεγαλύτερο!
3 ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΟΡΘΟΓΩΝΙΟΥ
ΣΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΛΑΣΜΑΤΩΝ
( ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ)
Η χρήση αναπαραστάσεων θεωρείται ένας πρόσφορος τρόπος καλύτερης επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων από τους μαθητές. Οι αναπαραστάσεις αυτές είναι άλλοτε πληροφαριακές κι άλλοτε οργανωτικές. Μπορεί επίσης να είναι λεκτικές ή εικονικές. Μια καταγραφή π.χ των δεδομένων και των ζητούμενων του προβλήματος είναι λεκτική και πληροφοριακή. Ένα σχέδιο με τη μορφή εικονοποίησης τους προβλήματος με ζωγραφικά σχέδια θα μπορούσε να είναι εικονική και πηροφοριακή. Θα δούμε πως μπορούν να χρησιμοποιηθούν αναπαραστάσεις εικονικές και οργανωτικές σε προβλήματα κλασμάτων. Συγκεκριμένα προτείνετε η χρήση ορθογωνίων διαμερισμένων σε ίσα μέρη ως καλύτερη αισθητοποίηση του προβλήματος που θα οδηγήσει με περισσότερη κατανόηση στην επόλυσή του. :
Πρόβλημα1 : Τα 3/4 μιας σχολικής τάξης είναι κορίτσια. Πόσα είναι τα αγόρια και τα κορίτσια της τάξης αν ο συνολικό αριθμός μαθητών είναι 28 άτομα;
Λύση : Μπορούμε να αναπαραστήσουμε την τάξη με ένα ορθογώνιο. Επειδή τα 3/4 της είναι τα κορίτσια το χωρίζουμε σε 4 ίσα μέρη . Τα 3 από αυτά παριστάνουν τα κορίτσια και το 1 τα αγόρια.
Άρα χρειάζεται σύμφωνα με την διαδικασία αναγωγής της μονάδας να διαιρέσουμε το 28 : 4 =7 για να βρούμε το ένα κουτάκι πόσα άτομα περιέχει. Δηλαδή το κάθε κουτάκι έχει 7 άτομα. Τα 3 τώρα που παριστάνουν τα κορίτσια είναι 3 *7 = 21 κορίτσια και φυσικά 7 είναι τα αγόρια.
Πρόβλημα 2 : Τα 3/4 μια τάξης που είναι 21 άτομα είναι κορίτσια . Πόσα είναι τα αγόρια;
Λύση : Στο ίδιο ορθογώνιο όπως στο προηγούμενο πρόβλημα γνωρίζουμε τα 3/4 που είναι 21. Τα 3 δηλαδή πρώτα ίσα μέρη δίνουν 21. Για να γίνει πάλι η αναγωγή στην μονάδα ( στο ένα κουτάκι ) διαιρούμε : 21 : 3 = 7. Άρα 7 άτομα αντιστοιχούν στο κάθε κουτάκι. Όλοι οι μαθητές είναι 7 *4 = 28 και τα αγόρια το 1/4 δηλαδή 7.
Χρήση τετραγώνου 10Χ10 για την γεωμετρική παράσταση του ποσοστού.
Πρόβλημα 3 : Να βρείτε το 8% του 400.
Λύση : Εικονίζουμε το καθολικό σύνολο ( = 400 ) με ένα τετράγωνο 10Χ10 το οποίο είναι χωρισμένο σε 100 μικρότεραω τατραγωνάκια. Καθένα από αυτά αισθητοποιούν γεωμετρικά το ποσοστό 1%. Κατά αναλογία της πορείας αναγωγής στη μονάδα που περιγράφεται προτύτερα θα βρούμε αρχικά το 1% του 400. Αυτό γίνεται διαιρώντας : 400 : 100 = 4. Το 4 αντιστοιχεί σε καθένα από τα 100 τετραγωνάκια ( 4Χ100 = 400). Το 8% τώρα αισθητοποιείται με 8 τετραγωνάκια. Άρα 8Χ4 = 32. Πρόκειται για γεωμετρικό μοντέλο στην διδασκαλία του ποσοστού.
4 ΑΝΑΠΑΡΑΣΑΣΗ ΣΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΞΙΣΩΣΕΩΝ.
Πρόβλημα : Η Τασία έχει διπλάσια χρήματα από την Ελένη. Η Ελένη τριπλάσια απ΄τη Βούλα. Τα συνολικά τους χρήματα είναι 200 ευρώ. Πόσα χρήματα διαθέτουν η κάθε μία;
Λύση : Εδώ προτείνετε η εικονική αναπαράσταση των χρηματων της καθεμίας με παύλες. Με - εικονίζουμε τα χρήματα της Βούλας.
Βούλα : -
Ελένη : - - -
Τασία : - - - - - -
Αν τώρα η - παριστάνει τον άγνωστο χ γίνεται φανερό ότι η εξίσωσή μας είναι η x +3x+6x = 200.Ή ακόμη από το μέτρημα των παυλών : 10x =200.
5. ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ
Α. Είναι καλό η εκφώνηση του προβλήματος με χρήση εξισώσεων να αναλύεται σε βήματα. Αυτό βοηθά τους μαθητές να οργανώνουν τη σκέψη τους. Ας δούμε ένα παράδειγμα καλύτερης διατύπωσης στο προηγούμενο πρόβλημα:
Πρόβλημα : Η Τασία , η Ελένη και η Βούλα πρόκειται να μοιραστούν ένα ποσό 200 ευρώ. Η Τασία θα πάρει διπλάσια χρήματα από την Ελένη και η ελένη τριπλάσια από τη Βούλα.
α. Αν συμβολίσουμε με x τα χρήματα της Βούλας πως μπορούμε να συμβολίσουμε τα χρήματα :
i. της Ελένης και ii. της Τασίας ;
β. Ποια ισότητα ( εξίσωση ) μπορούμε να γράψουμε για τα συνολικά χρήματα των τριών κοριτσιών;
γ. Πόσα χρήματα πήρε η καθεμιά τους;
Β. Ενδείκνυνται έπίσης η χρήση φύλλου εργασίας.Αρχικά ζητούμε κατασκευή πίνακα των δεδομένων και των ζητούμενων του προβλήματος. Παρακινούμε στον σχεδιασμό πληροφοριακών εικόνων για την κατανόηση . Θα μπορούσαμε να έχουμε έτοιμες μερικές στο φύλλο εργασίας.Στα επόμενα στάδια θα δίνονται ερωτήσεις κατανόησης ή εμβάνθυνσης του προβλήματος. Επίσης αναστοχαστικοί προβληματισμοί μερικών περιπτώσεων , γενικεύσεων , ειδικών συνθηκών. Οποιαδήποτε ανάλυση , σκέψη , μερικοποίηση του προβλήματος βοηθούν το μαθητή στη κατανόηση του προβλήματος αλλά κυριότερα στην καλλιέργεια της κριτικης του σκέψης. Μαθαίνει να εμβανθύνει , να οργανώνει τη σκέψη του , να αντιλαμβάνεται ομοιότητες με άλλα προβλήματα. Δεν στοχεύουμε επομένως στην επίλυση μόνο του συγκεκριμένου προβλήματος. Περισσότερο στην ανάπτυξη μαθηματικής σκέψης και μοντελοποίησης. Σε επόμενη φάση του φύλλου εργασίας προτείνουμε όπου αυτό είναι δυνατό σχηματισμό αναπαραστάσεων οργανωτικών.
Τέλος ασχολούμαστε με την διαπραγμάτευση των επιμέρους βημάτων που θέτει το πρόβλημα. Δίνουμε τη λύση και κάνουμε επαλήθευση. Όλη η διεξοδική συζήτηση , η χρήση αναπαραστάσεων , η ανάλυση καθενός βήματος αργά και αναλυτικά βοηθά στην ανάπτυξη της μαθηματικής κρίσης και στρατηγικής επίλυσης προβλημάτων.
Γ. Σύμφωνα με την αρχή της αντιστροφής μια διαδικασίας πρέπει να δίνουμε στους μαθητές έτοιμες εξισώσεις και να τους παρακινούμε να τα αντιστοιχίσουν σε προβλήματα. Η θεωρία αντιστροφής μιας διαδικασίας στην διδακτική των μαθηματικών επισημαίνει την ανάγκη να κινούμαστε από μια μορφή στη άλλη αλλά και αντίστροφα. Έτσι επιτυγχάνεται καλύτερη εννοιολογική κατανόηση.
ΠΡΟΒΛΗΜΑ ---------> ΕΞΙΣΩΣΗ
αλλά και :
ΕΞΙΣΩΣΗ --------> ΠΡΟΒΛΗΜΑ.
Παρόμοιες περιπτώσεις αντιστροφής υπάρχουν πολλές στα μαθηματικά.
ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΙΜΩΝ ---------> ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
ΓΡ. ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ------> ΣΥΜΠΗΡΩΣΗ ΠΙΝΑΚΑ ΤΙΜΩΝ
ΒΕΛΟΕΙΔΕΣ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ---->ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΙΜΩΝ
ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΙΜΩΝ --------. ΒΕΛΟΕΙΔΕΣ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
y =αx + β ----------> ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΥΘΕΙΑΣ
ΕΥΘΕΙΑ ------> ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ y =αx + β
ΖΕΥΓΟΣ ΑΡΙΘΜΩΝ -----> ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΕΙΟΥ
ΣΗΜΕΙΟ --------> ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΣΥΝΤΕΤΑΓΜΕΝΩΝ
ΠΟΣΟΣΤΟ -------> ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΣΕ ΚΛΑΣΜΑ
ΚΛΑΣΜΑ ------> ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΟ
ΠΟΣΟΣΤΟ -------> ΔΕΚΑΔΙΚΟΣ
ΔΕΚΑΔΙΚΟΣ ------> ΠΟΣΟΣΤΟ.
Δ. Τέλος είναι χρήσιμη η ανάπτυξη της αναλογικής σκέψης στην επίλυση προβλημάτων. Αναζητούμε δηλαδή ομοιότητες του προβλήματος με παρόμοια που λύσαμε προτύτερα.
6. ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΛΑΘΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗ
Παράδειγμα 3
Όταν δύο τρίγωνα έχουν δυο πλευρές μία προς μία ίσες και μία γωνία τους ίση είναι ίσα.
Ο ισχυρισμός αυτός είναι λανθασμένος. Δεν ισχύει πάντα αν η γωνία δεν είναι η περιεχόμενη των ίσων πλευρών. Χαρακτηριστικό αντιπαράδειγμα με το οποίο ο διδάσκων μπορεί να προβληματίσει τους μαθητές είναι το παρακάτω :
Τα τρίγωνα ΑΒΔ και ΑΒΓ έχουν :
1. ΑΒ κοινή πλευρά
2. Β κοινή γωνία
3. ΑΔ = ΑΓ.
Έχουν δύο πλευρές και μία γωνία ίσες. Δεν είναι όμως ίσα!
δ. Τα σημεία του κύκλου βλέπουν ένα ευθύγραμμο τμήμα υπό σταθερή ίση γωνία ( θεώρημα εγγεγραμμένων γωνιών που βαίνουν στο ίδιο τόξο. Τα εσωτερικά σημεία του κύκλου βλέπουν το ευθύγραμμο τμήμα υπό μεγαλύτερη γωνία της εγγεγραμμένης. Τα εξωτερικά τώρα σημεία του κύκλου το βλέπουν υπό μικρότερη γωνία.
11. Η ΠΟΛΥΣΗΜΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ ΝΟΗΜΑΤΟΣ
λάθη και τις παρανοήσεις . Στο επόμενο στάδιο γίνεται η επανατροφοδότηση και τροποποιούνται τα λάθη. Η διδασκαλία ολοκληρώνεται με την διατύπωση των συμπερασμάτων όπου επιτυγχάνεται η επικύρωση της γνώσης.
Παράδειγμα 4 : Μπορούμε να πολλαπλασιάζουμε , να προσθέτουμε , να αφαιρούμε να διαιρούμε ανισότητες κατά μέλη;
Το ερώτημα δίνεται πάλι γενικόλογα και δεν περιέχει βήματα. Μόνο μια σύντομη εκφώνηση. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται οποιαδήποτε καθοδήγηση από τον διδάσκοντα. Αφήνεται η διαπραγμάτευση του θέματος στην ερευνητική προσπάθεια των μαθητών. Οι μαθητές είναι ελεύθεροι να κινηθούν σε όποια κατεύθυνση επιθυμούν . Να κάνουν εικασίες , να αναπτύξουν στρατηγικές, να αλλάξουν πιθανώς απόψεις. Πρόκειται για θέμα ανοικτό , δηλαδή θέμα απόλυτης ανακάλυψης κατά Bruner , χωρίς την παραμικρή καθοδήγηση.
Παράδειγμα 5 : Δίνεται το τριώνυμο : χ2-5χ+6. Πότε παίρνει θετικές και πότε αρνητικές τιμές;
Παρομοίως όπως το προηγούμενο θέμα.
14. ΓΙΑΤΙ 2 ΕΙΣ ΤΗΝ ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΚΑΝΕΙ 1 ;
( διότι είναι διαίρεση αριθμού με τον εαυτό του ).
( εφαρμόζοντας την ιδιότητα : όταν διαιρούμε δυνάμεις με την ίδια
Περίπτωση 4 : Διαγράμματα Venn
για την αναγνώριση αθροίσματος ή γινομένου.
΄
Παρατηρείται δυσκολία των μαθητών να αναγνωρίσουν αν μία αλγεβρική παράσταση είναι άθροισμα ή γινόμενο. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα στην παραγοντοποίηση. Έτσι αγνοούν την αναγκαιότητα και την ουσία της παραγοντοποίησης ως μετατροπής από άθροισμα σε γινόμενο. Υπάρχει έλλειμμα εννοιολογικής κατανόησης παρά την απομνημόνευση τεχνικών μεθόδων.
Τα διαγράμματα Venn με παρόμοια χρήση μπορούν να βοηθήσουν στο σημείο αυτό. Η τελική πράξη φανερώνει το είδος της παράστασης ( άθροισμα ή γινόμενο ):
της ιστορίας των μαθηματικών.
Όμοια τρίγωνα
Υπολογισμός της απόστασης Σελήνης - Ήλιου.
19. Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ ΣΤΗ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ.
Μπορούμε να χρησιμοποιούμε το γράμμα Χ για να αισθητοποιήσουμε εικονικά τις κατακορυφήν γωνίες και το γράμμα Ζ για τις εντός εναλλάξ! Μπορούμε να δούμε την ισότητα σχημάτων μέσα από τα γράμματα. Το Ζ και το Ν είναι ίσα σχήματα. Παριομοίως το Σ και το Μ. Μπορούμε επίσης να δούμε την καθετότητα στην ίδια ευθεία να συνεπάγεται παραλληλία. Αυτό συμβαίνει στα : Γ , Ε , Η , Π , Τ . Να μελετήσουμε τα εμβαδά των ημικυκλίων στο Β. Το άθροισμα γωνιών του Δ. Να παρατηρήσουμε και να αποδείξουμε διχοτόμους στα γράμματα Σ , Μ , Υ.
Οι μαθητές που για πρώτη φορά έρχονται στο γυμνάσιο αγνοούν δύο βασικές μαθηματικές έννοιες. Αυτό δεν οφείλεται σε δική τους αδυναμία αλλά σε παράληψη του διδακτικού βιβλίου. Από την άλλη εριά στα εγχειρίδια του γυμνασίου θεωρούνται βασικές γνώσεις που δεν παρουσιάζονται στο βιβλίο της α΄ γυμνασίου. Πράγματι την έννοια της ισότητας σύμφωνα με το μοντέλο της ζυγαριάς τη βλέπουν πρώτη φορά στη β΄ γυμνασίου. Επίσης την μεταβλητή την μελετούν στην ίδια τάξη. Ο καθηγητής λοιπόν που διδάσκει α΄ γυμνασίου πρέπει να έχει υπόψιν του :
α. Οι μαθητές αγνοούν την ισότητα ως διμελή σχέση. Ως ισόβαρη αξία δύο μελών σύμφωνα με το
" μοντέλο της ζυγαριάς" που ισορροπεί. Το = το αναγνωρίζουν ως ένα σημάδι που χρησιμοποιούσε ο δάσκαλος όταν τους ζητούσε να βρουν το αποτέλεσμα μιας πράξης. Είναι σα να σημαίνει στη μνήμη τους : " Βρες το αποτέλεσμα " ή " αυτό που σου γράφω κάνει .........".
β. Επίσης αγνοούν την έννοια της μεταβλητής. Αναγνωρίζουν σε ένα γράμμα έναν άγνωστο αλλά σταθερό αριθμό. Την έννοια του αριθμού που μεταβάλλεται παίρνοντας πολλές διαφορετικές τιμές δεν τη γνωρίζουν. Θα τη δουν για πρώτη φορά στο βιβλίο της β΄ γυμνασίου.Το " μοντέλο του δοχείου" κρίνεται κατάλληλο για να προσδώσουμε σ΄ ένα γράμμα τις δύο διαφορετικές όψεις : τον άγνωστο και την μεταβλητή.
Το " μοντέλο του δοχείου"
Έχουμε λοιπόν ένα δοχείο μη διαφανές.Βάζουμε στο εσωτερικό του έναν αριθμό και κλείνουμε το καπάκι. Το δοχείο περιέχει έναν αριθμό σταθερό αλλά άγνωστο. Έστω τώρα ότι έχουμε το δοχείο με ανοικτό το καπάκι. Μπορούμε να βάζουμε έναν αριθμό αλλά όποτε θέλουμε να τον βγάζουμε και να βάζουμε έναν άλλον κ.ο.κ. Οι αριθμοί είναι πλέον γνωστοί αλλά μεταβλητοί. Έχουμε έτσι μια εικόνα της μεταβλητής. Δηλαδή :
Δοχείο με κλειστό καπάκι : άγνωστος
Δοχείο με ανοικτό καπάκι : μεταβλητή
21. ΟΠΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΕΞΙΣΩΣΕΩΝ Α΄ ΒΑΘΜΟΥ
α. Στο πρώτο κιόλας βήμα επίλυσης μια πρωτοβάθμιας εξίσωσης παρατηρείται σημαντικό διδακτικό εμπόδιο. Πράγματι δυσκολεύονται συχνά οι μαθητές να ανακαλύψουν σε ποιους όρους , που ακριβώς πρέπει να πολλαπλασιάσουν με το Ε.Κ.Π. Για την διόρθωση αυτού του διδακτικού εμποδίου συνιστάται η χρήση παζλ για την οπτικοποίση των όρων μια εξίσωσης. Μοιράζουμε στα πιαδιά κομμάτια ποαζλ διαφορετικών χρωμάτων που συναρμολογούνται για να σχηματίσουν την εξίσωση . Κάτι τέτιοο φαίνεται στην παρακάτω εικόνα :
Ζητάμε από τους μαθητές να χωρίσουν τα κομμάτια. Τους βοηθάμε να κατανοήσουν ότι μόνο στα κίτρινα μέρη πολλαπλάσιάζουμε επί το Ε.Κ. Π .
β. Για τη διαδικασία χωρισμού γνωστών από αγνώστων μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κάρτες που αναγράφουν τους όρους της εξίσωσης. Οι κάρτες μπορούν να κολληθούν στον πίνακα με σιλοτέιπ. Ακόμη να υπάρχουν μπροστά στους μαθητές ώστε να τις διαχειρίζονται οι μαθητές ομαδοσυνεργατικά. Οι κάρτες με τα πρόσημα είναι διπλής όψης, Στην μια μεριά δηλαδή περιέχουν το + και στην άλλη το - . Έτσι αν γίνει μεταφορά μιας κάρτας στο άλλο μέλος αναποδογυρίζουμε την κάρτα προσήμου για να αλλάξει το πρόσημο του όρου.
Έτσι μπορεί να γίνει κινητικά με πραγματικά αντικείμενα επίδειξη μεταφοράς από το ένα μέλος στο άλλο. Πετυχαίνουμε επίσης καλύτερη εννοιολογική κατανόηση για το ποοι όροι παραμένουν ακίνητοι και δεν αλλάζουν πρόσημο και ποιοι μετακινούντια και αλλάζουν.
22. ΕΝΑ ΓΙΝΟΜΕΝΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑ;
ΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ
Συνήθως οι μαθητές αντιλαμβάνονται ότι πολλαπλασιάζοντας δύο αριθμούς προκύπτει αριθμός ( γινόμενο) μεγαλύτερο από τους δύο παράγοντες. Αυτό΄όμως δεν συμβαίνει αν ο ένας είναι δεκαδικός μικρότερος του1. Η παρακάτω εικόνα με γραφικό τρόπο εμβαδών αποδυκνύει κάτι τέτοιο. Έστω λοιπόν το ορθογώνιο διαστάσεων 1Χ3. Έχει εμβαδόν : 1 *3 =3
Αν μεταβάλλουμε την διάσταση 1 με μια άλλη α<1 το καινούριο ορθογώνιο έχει μικρότερο εμβαδόν. Άρα α*3 < 3.
Το πρόβλημα μπορεί να παρουσιαστεί και σε Sketchpad. Σε σύστημα αξόνων δημιουργούμε ορθογώνιο 1Χ3 όπως στην πρώτη εικόνα του παραπάνω σχήματος.. Μεταβλητό σημείο κινείται στον άξονα yy΄ . Ανεβοκατεβάζοντας το σημείο α αυξομειώνουμε το εμβαδόν του ορθογωνίου διαστάσεων 3Χα
23. ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΙΜΩΝ : ΧΡΗΣΙΜΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ
ΠΡΟΒΛΗΜΑ : Δύο αυτοκίνητα κινούνται με ταχύτητες 55Km/h και 65Km / h . Αν το γρηγορότερο αυτοκίνητο ξεκινά μία ώρα αργότερα από το άλλο , πόσες ώρες χρειάζεται για να καλύψει τη διαφορά;
Το πρόβλημα μπορεί να λυθεί γραφικά από τις γραφικές παραστάσεις των συναρτήσεων y= 55χ ,
y= 65x - 65 , που παριστάνουν την κίνησή τους . ( χ= ώρες , y = χιλιόμετρα). Φαίνεται ότι μετά από την τιμή του χ που τέμνονται οι δύο γαρφικές η δεύερη συνάτηση βρίσκεται πάνω από τη πρώτη.
Θα μπορούσαμε όμως να οδηγηθούμε στο ίδιο αποτέλεσμα μελετώντας έναν πίνακα τιμών :
Ώρες | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Km ( αργό αυτοκίνητο ) | 55 | 110 | 165 | 220 | 275 | 330 | 385 |
Km ( γρήγορο αυτοκίνητο ) | 0 | 65 | 130 | 195 | 260 | 325 | 390 |
Ε΄ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ.
Βιωματικά Μαθηματικά. Μαθηματικά πλαισιωμένα μέσα από την πραγματικότητα
Υπάρχουν πολλά είδη βιωματικής μάθησης στα μαθηματικά. Χρήση χειροπιαστών αντικειμένων , εκτέλεση πειραμάτων , κατασκευές και χειροτεχνίες , παιχνίδι ρόλων , hands on geometry , προβλήματα χωρίς επαρκή δεδομένα κ.α. Μερικές τέτοιες εφαρμογές θα δούμε παρακάτω :
3. ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΡΟΛΩΝ ΣΤΟ ΕΜΒΑΔΟΝ ΟΡΘΟΓΩΝΙΟΥ.
Δίνουμε ρόλους στους μαθητές. Ένας είναι ο πλακατζής που θα περάσει πλακάκια στο δάπεδο της αίθουσας. Ένας άλλος είναι ο ελαιοχρωματιστής που θα βάψει τους τοίχους. Οι υπόλοιποι διαπραγματεύονται με τους μάστορες. Επίσης οι τεχνίτες μπορούν να έχουν βοηθούς. Ο κάθε τεχνίτης με μέτρα που τους προμηθεύει ο διδάσκοντας μετρούν τις διαστάσεις του δαπέδου και των τοίχων. Κατόπιν πρέπει να λύσουν συγκεκριμένα πρακτικά ζητήματα :
α. πόσα πλακάκια διαστάσεων 30Χ30 χρειάζονται για το δάπεδο;
β. Πόσα χρήματα θα πληρωθεί ο ελαιοχρωματιστής αν παίρνει α ευρώ το τετραγωνικό μέτρο;
Eιδικά στο σημείο αυτό μπορούμε να επιλέξουμε να βαφεί ο τοίχος που περιέχει την πόρτα. Οι μαθητές πρέπει να μετρήσουν τις διαστάσεις του τοίχου αλλά και της πόρτας. Η επιφάνεια που θα βαφεί είναι η διαφορά των εμβαδών του τοίχου και της πόρτας. Μπορούμε επίσης να ζητήσουμε από τους μαθητές να σχεδιάσουν ένα σχέδιο ( μακέτα ) του τοίχου - πόρτας με ορισμένη κλίμακα. Στο τέλος καλούνται να βρουν το κόστος της βαφής αφού η ομάδα ελαιοχρωματιστών ανακοινώσει την τιμή ανά τετραγωνικό μέτρο.
4. ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
ΣΤΑ ΟΜΟΙΑ ΤΡΙΓΩΝΑ
Αφού χωριστούν οι μαθητές σε ομάδες τους ζητάμε να σχεδιάσουν με χάρακα σε μια κόλλα χαρτί διάφορα σχήματα. Τρίγωνα , Τετράπλευρα , πεντάγωνα.Κατόπιν ένας από κάθε ομάδα πηγαίνει στο γραφείο των καθηγητών και βγάζουν φωτοτυπίες της σελίδας σε δυο διαφορετικές σμυκρίνσεις. Γυρνώντας μετράμε τις γωνίες και τις πλευρές των σχημάτων ( κανονικών και μικρών ). Διαπιστώνουμε έστι βιωματικά και πειραματικά τις ιδιότητες των ομοίων τριγώνων. Την ισότητα δηλαδή των γωνιών μία προς μία και την αναλογία των πλευρών.
Α. ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ : "ΝΑΥΜΑΧΙΑ"
Β. ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΖΑΡΙΑ ΚΑΙ ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΣΜΕΝΟ ΧΑΡΤΙ.
Ένα ακόμη παιχνίδι στην διδασκαλία συντεταγμένων είναι και το εξής :
Μοιράζουμε στους μαθητές ένα τετραγωνισμένο χαρτί 6Χ6 όπως στο παρακάτω σχήμα. Χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες. Κάθε ομάδα θα χρησιμοποιεί διαφορετικού χρώματος στυλό ή μαρκαδόρο. Έτσι έχουμε την κόκκινη ομάδα , την μπλε , την πράσινη , την μαύρη κλπ. Κάθε ομάδα ρίχνει δύο ζάρια. Οι ενδείξεις των ζαριών αντιστοιχούν σε συντεταγμένες. Αν φέρουμε για παράδειγμα 5, 2 απεικονίζουμε στο τετραγωνισμένο χαρτί τα σημεία ( 5,2) αλλά και το ( 2,5). Στο τέλος η ομάδα που θα απεικονίσει τα περισσότερα σημεία είναι η νικήτρια. Το χρώμα που χρησιμοποιεί η κάθε ομάδα φανερώνει ποια σημεία τοποθέτησε.
ΙΣΟΠΛΕΥΡΟ ΤΡΙΓΩΝΟ
ΟΜΟΙΑ ΤΡΙΓΩΝΑ
ΕΙΔΗ ΓΩΝΙΩΝ
Β. ΣΚΕΛΕΤΟΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΟΔΟΝΤΟΓΛΥΦΙΔΕΣ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΕΛΙΝΗ.
Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε οδοντογλυφίδες και πλαστελίνη για την κατασκευή του σκελετού ενός στερεού σχήματος. Οι οδοντογλυφίδες παίζουν το ρόλο των ακμών και μπάλες από πλαστελίνη τις κορυφές. Οι μπάλες της πλαστελίνης είναι ουσιαστικά οι σύνδεσμοι πάνω στις οποίες καρφώνονται οι οδοντογλυφίδες.
Πινέζα που χρησιμοποιείται στους πίνακες ανακοινώσεων και λαστιχάκι. Καρφώνουμε τη πινέζα σε σταθερό σημείο. Περνούμε το λαστιχάκι στο κεφάλι της πινέζας, Βάζουμε ένα στυλό στο άλλο άκρο του λάστιχου. Τεντώνοντας το λάστιχο κινούμε το στυλό κυκλικά και διαγράφει κύκλο. Η πινέζα οπτικοποιεί το κέντρο και το λάστιχο την ακτίνα. Χρησιμοποιώντας δύο πινέζες και λάστιχο σχηματίζουμε έλλειψη.
Κτασκευάζουμε κύκλο σε ένα φύλλο χαρτί. Τον χωρίζουμε σε 8 ίσα τόξα. 4 σε κάθε ημικύκλιο. Φέρνοντας τις ακτίνες δημιουργούμε οκτώ κυκλικούς τομείς. Κόβουμε τους κυκλικού τομείς και τους τοποθετούμε τους 4 με το τόξο προς τα κάτω και τους 4 ενελλάξ ανάμεσα στους άλλους ανάποδα. Σχηματίζουμε έτσι το περίπου ορθογώνιο που αποδεικνύει το εμβαδόν του κύκλκου ως πρ Χ ρ όπως υπάρχει στο σχολικό βιβλίο της β γυμνασίου.
Κόβουμε ένα τρίγωνο σε ένα φύλλο χαρτιού και με σιλοτέιπ το κολλάμε στον πίνακα. Αριθμούμε με 1 , 2, 3 τις γωνίες του. Ακριβώς ίδιο με αυτό κατασκευάζουμε άλλο ένα τρίγωνο. Αριθμούμε τις γωνίες επίσης. Κόβουμε με ψαλίδι τις τρεις γωνίες και τις τοποθετούμε στον πίνακα με σιλοτέιπ ώστε να σχηματίζουν ευθεία γωνία. Επιβεβαιώνεται ότι το άθροισμα των γωνιών τριγώνου είναι 180 μοίρες.
Κολλάμε ένα φύλλο χαρτί με σιλοτέιπ στον πίνακα. Αισθητοποιεί την έννοια του επιπέδου. Με μολύβι και χάρακα σχηματίζουμε δύο ημιευθείες με κοινή αρχή. Ξεκολλάμε το χαρτί και κόβουμε κατά μήκος των ημιευθειών . Ξεχωρίζουμε τα δύο τμήματα και τα κολλάμε στον πίνακα. Έχουμε μία οπτικοποίηση της κυρτής και μη κυρτής γωνίας.
Παίρνουμε μικρά τετράγωνα χαρτάκια σημειώσεων διαφορετικών χρωμάτων και τα κολλάμε στον πίνακα. Με τέτοιο τρόπο μάλιστα ώστε να σχε
διάζουμε συγκεκριμένες κατασκευές. π.χ σκύλο , σπιτάκι , καράβι , λουλούδι κ.α. Ζητάμε το κλάσμα που αντιπροσοπεύει κάθε χρώμα στην κατασκευή. Δραστηριότητα για την εισαγωγή της έννοιας του κλάσματος.
Θ. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΥΡΑΜΙΔΑΣ ΜΕ ΧΑΡΤΟΝΙ , ΧΑΡΑΚΕΣ , ΨΑΛΙΔΙ.
Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το παρακάτω σχέδιο για να κατασκευάσουμε πυραμίδα. Ξεκινάμε από ένα τετράγωνο σε ένα χαρτόνι. Όσο μεγαλύτερο είναι το τετράγωνο τόσο μεγαλύετρη θα έιναι η πυραμίδα. Με χάρακες σχηματίζουμε τα πορτοκαλί , κόκκινα και πράσινα ευθύγραμμα τμήματα. Οι αποστάσεις βέβαια είναι ίσες. Κόβουμε κατά μήκος των κόκκινων γραμμών και διπλώνουμε κατά μήκος των πράσινων. Τα κόκκινα τετράγωνα , συνενώνονται σε μια κοινή κορυφή και δημιουργείται πυραμίδα με βάση το πράσινο τετράγωνο. Πρόκειται για τετραγωνική πυραμίδα.
8. ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ.
Α. ΚΛΑΣΜΑΤΑ ΜΕ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΔΟΣΟΜΕΤΡΗΤΗ ΑΠΟ ΠΛΑΣΤΙΚΟ ΜΠΟΥΚΑΛΙ.
Μπορούμε να φέρουμε στην τάξη έτοιμο δοσομετρητή που χρησιμοποιούν οι νοικοκυρές στην μέτρηση της δοσολογίας απορρυπαντικού. Πρόκειται γαι πλαστικά δοχεία που έχουν γραμμές για να χωρίσουν π.χ το 1/4 , 2/4 , 3/4 , 4/4 της χωρητικότητας τους. Γεμίζοντας το δοσομετρητή με νερό μέχρι τη πρώτη γαρμμή έχουμε την έννοια του κλάσματος 1/4. Μέχρι τη δεύτερη γραμμή το 2/4 κ.ο.κΘα μπορούσαμε βέβαια να κατασκευάσουμε στην τάξη έναν τέτοιο δοσομετρητή. Παίρνουμε ένα μέρος από πλαστικό μπουκάλι νερου 20cm ύψους. Χαράζουμε γραμμές με μαρκαδόρο στα 5cm στα 10 , στα 15 και στα 20cm . Κάθε γραμμή προχωράει κατά 1/4.
Β. ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΜΗΚΟΥΣ ΚΥΚΛΟΥ ΜΕ ΧΕΙΡΟΠΙΑΣΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ.
Φέρνουμε στην τάξη διάφορα αντικείμενα που να περιέχουν κύκλο ως βάση τους. Τέτοια μπορεί να είναι νομίσματα 50 λεπτών ή 1ή 2 ευρώ , φλυτζάνια καφέ και τσαγιού , μπλάγκο , στυλοθήκη , πιατάκια μικρά και μέτρια , φαγητοδοχεία και τάπερ κυλλινδρικά κ.α. Μετράμε με χάρακα τη διάμετρό τους. Με σκοινί ή κλωστή περιτυχίγουμε την περίμετρο τους και ανοίγοντας μετράμε με χάρακα το μήκος του περιτυλιγμένου σκοινιού , που αντιστοιχεί στο μήκος του κύκλου. Σε πίνακα καταγράφουμε τις μετρήσεις L , δ , L /δ και διαπιστώνουμε την σχέση L /δ = π.
Γ. ΜΕΛΕΤΗ ΓΡΑΦΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ( ΒΡΑΣΙΜΟ ΝΕΡΟΥ ).
Σε ένα κυλλινδρικό δοχείο πυρέξ βάζουμε νερό και το τοποθετούμε με ένα θερμόμετρό μέσα του πάνω σε αναμμένο καμινέτο. Παρακολουθούμε την θερμοκρασία του νερού κάθε λεπτό. Καταστρώνουμε πίνακα τιμών της θ ανά t . Σβήνουμε το καμινέτο μετά από 5 λεπτά και παρακολουθούμε εκ νέου τη μείωση της θερμοκρασίας σε νέο πίνακα θ ανά t . Σχεσιάζουμε γραφική παράσταση t προς θ και συζητάμε για τη μορφή της και τα συμπεράσματα που μπορούμε να έχουμε.
Δ. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΓΩΝΙΟΜΕΤΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΙΓΩΝΟΜΕΤΡΙΑ.
Ένα παράδειγμα μεταφοράς προβλήματος στην πραγματικότητα μπορούμε να εφαρμόσουμε στην τριγωνομετρία. Η διδασκαλία σε πρώτη φάση περιέχει την κατασκευή ενός γωνιόμετρου. Με το όργανο αυτό μπορούμε να μετρήσουμε τη γωνία που σχηματίζει με το έδαφος ένα ψηλό κτήριο.
α. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΓΩΝΙΟΜΕΤΡΟΥ
ΒΗΜΑ 1 : Παίρνουμε ένα ορθογώνιο χαρτόνι 25 Χ 30cm.
ΒΗΜΑ 2 : κολλάμε στην αριστερή του γωνία φωτοτυπία μοιρογνωμόνιου από 0 έως 90 μοίρες.
ΒΗΜΑ 3: Προσαρμόζουμε νήμα που στο άλλο άκρο του δένουμε κουμπί.
ΒΗΜΑ 4 : Στην πάνω πλευρά του χαρτονιού κολλάμε ένα κομμάτι άχυρο( ή κλωστή ή χαρονάκι χρωματισμένο).
β. ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΣΕ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΧΩΡΟ
Βγαίνοντας έξω στοχεύουμε με το γωνιόμετρο την κορυφή ενός ψηλού κτηρίου. Ουσιαστικά το άχυρο πρέπει να κατευθύνεται προς την κορυφή. Το νήμα μετράει τη γωνία πάνω στο μοιρογνωμόνιο.
Μετράμε με μετροταινία την οριζόντια απόσταση από το σημείο που στοχεύουμε μέχρι τη βάση του κτηρίου.
Μεταφέροντας τις μετρήσεις στην τάξη σχηματίζουμε ένα σχήμα. Εφαρμόζοντας τον τύπο της εφαπτομένης βρίσκουμε το άγνωστο ύψος .
Πρόκειται για παράδειγμα πειραματικής γεωμετρίας και μεταφοράς προβλήματος στην πραγματικότητα.
9. Η ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΖΛ ΣΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Α. ΣΤΙΣ ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ
Δίνουμε τέσσερα χαρτόνια στους μαθητές. Δύο τετράγωνα πλευράς 5 και 4 εκατοστών αντίστοιχα και δύο ορθογώνια διαστάσεων 5Χ4. Ζητούμε να κατασκευάσουν με αυτά τετράγωνο πλευράς 9 εκ.
Χρήση της ταυτότητας ( 5+ 4)2 .
Δ. ΣΤΟ ΠΥΘΑΓΩΡΕΙΟ ΘΕΩΡΗΜΑ
11. ΧΡΗΣΗ ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΠΡΟΣΧΗΜΑΤΙΚΗ ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Με τον όρο προσχηματική μυθοπλασία εννοούμε την επινόηση μιας διηγηματικής αφήγησης που στόχο όμως έχει την επίλυση συγκεκριμένου μαθηματικού πραγματικού προβλήματος.
Περιέχει πρόσωπα ,χαρακτήρες , περιγραφές , γεγονότα , δραματοποίηση , κορύφωση , λογοτεχνικό ύφος που όλα στοχεύουν στο να ντύσουν με καλαισθητικό και ευχάριστο τρόπο ένα πρακτικό πρόβλημα. Η αφήγηση λοιπόν δεν είναι αυτοσκοπός αλλά πρόφαση για να στηρίξουμε ένα μαθηματικό οικοδόμημα. Η πλοκή επιλέγεται προσχηματικά ως μέσο ωραίας παρουσίασης μαθηματικών ζητημάτων. Αποτελεί δηλαδή ένα διδακτικό εργαλείο παρουσίασης νέων εννοιών ή ασκήσεων. Εδώ δεν υπάρχει μια λογοτεχνία που ασχολείται με τα μαθηματικά , αλλά αντίστροφα μαθηματικά που ντύνονται την λογοτεχνία.
Ας δούμε μερικά παραδείγματα :
1. Ο ΦΟΥΡΝΑΡΗΣ ΚΑΙ Ο ΓΙΓΑΝΤΑΣ
Σ' ένα μακρινό δάσος στην πέρα -πέρα και παραπέρα χώρα ζούσε ένας γίγαντας σε ένα πανύψηλο πύργο. Πέντε χιλιόμετρα νότια υπήρχε ένα μικρό χωριουδάκι ( όχι των στρουμφ βέβαια ). Εκεί ζούσε ο κύριος Μαθημάτας ο φούρναρης που ήταν πέντε φορές πιο κοντός από τον γίγαντά μας. Ζούσε σ΄ ένα φτωχικό καλυβάκι που ήταν πέντε φορές χαμηλότερο απ΄τον πύργο του γίγαντα. Μια μέρα ο κύριος Μαθημάτας αποφάσισε να κάνει περίπατο στο δάσος για να χαρεί τη φύση και το οξυγόνο. Οι πατούσες του ήταν πέντε φορές μικρότερες από τις πατούσες του γίγαντα. Καθώς προχωρούσε αισθάνθηκε περίεργα σα να συνταρασσόταν η γη από σεισμό. Γρήγορα ήρθε αντιμέτωπος με τον πελώριο κάτοικο του δάσους. 'Εγιναν αμέσως φίλοι ( ο καλόκαρδος γίγαντας που λέμε .. .)! Από τότε ο φούρναρής μας έφτιαχνε καθημερινά ψωμί για τον φίλο του . Μόνο που είχε ένα πρόβλημα : Το ψωμί που έτρωγε ο γίγαντας ήταν πέντε φορές μεγαλύτερο από το ψωμί του κυρίου Μαθημάτα!
Σε μια ωραία φυσική τοποθεσία υπήρχε ένα ποτάμι. Στην δυτική και ανατολική πλευρά του ζούσαν κάτι περίεργα πλάσματα που τα λέγανε γνωστά και άγνωστα.
3. ΤΟ ΣΕΝΤΟΥΚΙ ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ ΕΥΓΕΝΙΑΣ
Στο πατάρι του σπιτιού του κυρίου Θανάση βρέθηκε το παλιό σεντούκι της γιαγιάς Ευγενίας , δίπλα σε αράχνες και σκόρπιες αυσπρόμαυρες φωτογραφίες. Ο φίλος μας κατέβασε το σεντούκι προσεκτικά και το ξεσκόνισε με ιδιαίτερη επιμέλεια . Ένα δάκρυ κύλισε στo μάγουλo του από την ανάμνηση της γιαγιάς που τόσο αγαπούσε.
Ανοίγοντας το βρήκε αρκετά ξεχασμένα προσωπικά της αντικείμενα. Μεταξύ τους ένα κιτρινισμένο από το χρόνο , σχισμένο και μισοσβησμένο χαρτί . Το θυμήθηκε αμέσως! Ήταν ένα κομμάτι από το τετράδιο των μαθηματικών του στο οποίο όταν ήταν μικρός έλυνε συναρτήσεις.
Προσπάθησε να δει τι έγραφε. Βοηθήστε τον κύριο Θανάση να συμπληρώσει τα σβησμένα από το χρόνο σημεία του :
1 4
7
3
4 17
28
7
8 71
9
10
ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΤΕ ΝΑ ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ ΟΤΙ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΠΙΝΑΚΑ ΤΙΜΩΝ ΣΥΝΑΡΤΗΣΗΣ ;
4. ΤΟ ΚΟΥΝΕΛΙ ΤΗΣ ΙΩΑΝΝΑΣ
Η Ιωάννα ήθελε πολύ να αγοράσουν ένα μικρό κουνέλι από το μικρό μαγαζάκι του κυρίου Βαγγέλη. Ο πατέρας της λύγισε από τα παρακάλια της και αποφάσισε να το σκεφτεί. Πράγματι συζητώντας με τη γυναίκα του είπε ότι θα μπορούσαν να διαθέσουν στην αυλή τους ένα χώρο 36 τετραγωνικών μέτρων για να τον περιφράξουν. Έτσι θα έφτιαχναν ένα κλουβί άνετο για το μικρό ζωάκι.
Τι διαστάσεις πρέπει να έχει ο χώρος αυτός για να μην τους στοιχίσει " ο κούκος αηδόνι" από την αγορά του σύρματος περίφραξης;
ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΤΕ ΝΑ ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ ΟΤΙ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΛΑΧΙΣΤΗΣ ΠΕΡΙΜΕΤΡΟΥ ΜΕ ΣΤΑΘΕΡΟ ΕΜΒΑΔΟΝ;
5. ΤΑ ΑΔΕΡΦΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΑ
Ο Χρήστος και η Ντόρα είναι δύο αδέρφια. Στον κήπο τους έχουν μια μικρή πορτοκαλιά.Μια μέρα ο πατέρας τους είπε να μαζέψουν όλα τα πορτοκάλια από το δέντρο.
- Για να δω ποιος θα μαζέψει τα περισσότερα, τους είπε για να τους παρακινήσει.
Όταν τελείωσαν το μάζεμα άρπαξαν σακούλες και πήγαν να τα παραδώσουν.
- Όλα τα πορτοκάλια είναι 44 και η Ντόρα μου έφερε 8 περισσότερα, ξαναείπε ο πατέρας.
- Εγώ πόσα μάζεψα , ρώτησε τότε ο Χρήστος.
- Αν φέρνατε τον ίδιο αριθμό πορτοκαλιών ,πόσα θα είχατε, ρώτησε ο πατέρας.
_ Τα μισά του 44 , είπε η Ντόρα.
- Δηλαδή 22 , συνεχισε τη σκέψη της ο Χρήστος.
- Ωραία. Από τα 22 δώσε 4 στην Ντόρα Χρήστο. Πόσα έχεις εσύ και πόσα εκείνη;
- Εγώ έχω 22-4 = 18 και η Ντόρα 22+4 = 26.
- Σύ είπας.
ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΤΕ ΝΑ ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ ΟΤΙ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ .
6. Ο ΚΥΡΙΟΣ ΑΛΕΞΙΟΥ ΨΑΝΧΕΙ ΓΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ.
Ο κύριος Αλεξίου ψάχνει με αγωνία να βρει δουλειά.Διαβάζει λοιπ.ον στις μικρές αγγελίες ότι στην τεχνική εταιρεία του κυρίου Απατεωνίδη ζητούνται υπάλληλοι και ότι ο μέσος μισθός των υπαλλήλων της εταιρείας είναι 4.000 ευρώ το μήνα. Χωρίς να χάνει την ευκαιρία υπογράφει συμβόλαιο για δύο χρόνια.Την πρώτη φορά όμως που πληρώνρεται διαπιστώνει έκπληκτος ότι πήρε 1.100 ευρώ. Τρέχει και ζητά διευκρινίσεις.Ο κύριος Απατεωνίδης του δίνει τότε το μισθολόγιο της εταιρείας.
Πρόεδρος κ.Απατεωνίδης 45.000
Δ/ντής κ. Απατεωνίδου 28.000
Γραμματέας κ . Απατεωνίδης υιός 22.000
Μέλη 7 συγγενής 20.000
Πολιτικοί μηχανικοί (5) 1.100
Εργάτες ειδικευμένοι(5) 900
εργάτες ανιδείκευτοι ( 50 ) 700
Είπε άραγε ψέματα η εταιρεία για τον μηνιαίο μέσο μισθό των υπαλλήλων της;
ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΤΕ ΝΑ ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ ΟΤΙ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΥΠΙΚΗ ΑΠΟΚΛΙΣΗ;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου